Filtr kabinowy – maska dla samochodu

Jak wszyscy wiemy każde auto jest wyposażone w filtry. Wymiana filtrów należy do podstawowej obsługi serwisowej. Z doświadczenia wiem, że Klienci nie zgłębiają nadmiernie tego tematu. Są filtry, trzeba je wymienić, wymieniamy – ewentualnie pojawia się pytanie o cenę i sporadycznie uwaga, aby były z „dobrej” firmy. Jest to błąd. Są to dosyć istotne elementy naszego auta. Nasze samochody wyposażone są w: filtr oleju, filtr paliwa (nie wszystkie posiadają wymienny) filtr powietrza oraz filtr kabiny (zwany też filtrem przeciwpyłkowym). O ile pierwsze trzy związane są z silnikiem, ten ostatni z komfortem i zdrowiem użytkowników pojazdów. Nim chciałbym się zająć.

Jakie zadanie ma filtr kabinowy?

Filtry przeciwpyłkowe mają za zadanie ograniczyć przedostawaniu się zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu do kabiny pojazdu. Zanieczyszczenia te występują w różnym natężeniu i zależą od wielu czynników takich jak pora roku, warunki pogodowe, zagęszczenie przemysłu czy też natężenie ruchu drogowego. Są to zanieczyszczenia stałe jak i gazy. Czyli powinno nam zależeć, aby przedostało się ich jak najmniej do wnętrza auta. Największe stężenie szkodliwych substancji i pyłów mamy oczywiście na wysokości naszego auta. Stoimy przecież za/ przed/obok rury wydechowej innego uczestnika ruchu. Jak w każdej dziedzinie życia i w tej mamy wybór jaki rodzaj zastosować. Warto podjąć tą decyzję świadomie. W końcu chodzi o nasze zdrowie.

Jaki mamy wybór?

Filtry standardowe (potocznie „papierowe). – wykonane ze specjalnych mikrowłókien o różnej gęstości. Zatrzymują substancje w postaci stałej: kurz, pyłki, drobiny z opon, klocków hamulcowych itp. Są dostępnie – nie brałbym ich w ogóle pod uwagę! Jedyna zeleta to cena, jak dla mnie są to pieniądze wydane bez sensu.

Filtry z węglem aktywnym – poza warstwami filtrów standardowych dodatkowo posiadają warstwę z węglem aktywnym. Warstwa z węglem aktywnym zatrzymuje dodatkowo gazy takie jak tlenki azotu związki siarki oraz ozon. Zatrzymuje również wilgoć – zmniejszają parowanie szyb. Niewątpliwie są o wiele skuteczniejszy od zwykłych filtrów. Warto wziąć je pod uwagę przy wyborze.

Filtry antyalergiczne – oprócz warstw z których składa się filtr węglowy dodatkowo posiadają dodatkową warstwę filtracyjną mającą zadanie chronić kierowcę i pasażerów przed alergenami (pyłkami), bakteriami i pleśnią. Niektórzy producenci wykorzystują do tego powłokę biofunkcjonalną i antymikrobiologiczną, która wykorzystuje działanie polifenolu zawartego np. w zielonej herbacie, wiążąc jak w klatce uwalniające się z pyłków alergeny i blokując tym samym rozwój bakterii i pleśni. Najlepsze rozwiązanie dla osób skłonnych do alergii osób spędzających dużo czasu w korkach, a także dla mieszkańców dużych miast w których jakość powietrza jest obecnie fatalna.

Jak często wymienić filtr?

Zalecenia producentów aut są różne. Spotkałam się z wytycznymi: co 60 tys. lub 3 lata. Nic chcielibyście dotykać filtra kabiny, który był eksploatowany przez 3 lata. Jest to oddzielna planeta z drugim życiem powstającym na powierzchni. Filtr kabiny należy wymienić minimum raz do roku lub co 15 tys. km. W tym przypadku zignorowałabym zalecenia producentów. Warto także pamiętać, aby przy okazji odgrzybić klimatyzację.

Nie pozwólcie, aby ktoś decydował za Was. To jest zdrowie Waszych rodzin, komfort a co za tym idzie bezpieczeństwa podróżowania. Co ciekawe różnice w cenach pomiędzy poszczególnymi rodzajami filtrów nie są duże.

Zapraszamy do naszego serwisu

LEAVE A COMMENT

Your comment will be published within 24 hours.

© Copyright 2024 CarHub