- 12 stycznia, 2015
- By Car-Hub
- In Diagnostics, Filters
- Tags Belts, Suspension, Tires
- 63
- 10
10 rzeczy, o których już musisz wiedzieć
Komplet opon powinien starczyć na 6 sezonów? To przekonanie może zmniejszyć Twoją czujność. W tym roku upewnij się, czy nie czas na zmianę opon – na nowe!
Wbrew niektórym opiniom podział opon na zimowe i letnie nie jest wymysłem producentów, którzy szukają dodatkowych źródeł dochodu. Różnice ogumienia na sezon letni i zimowy są znaczne i wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nie lekceważ zaleceń specjalistów. Dbaj o to, aby Twój samochód jeździł na oponach dostosowanych do warunków pogodowych.
Opony letnie, które jeżdżą w warunkach zimowych, stanowią czynnik zwiększonego ryzyka, a do tego szybciej ulegają eksploatacji. Użyta mieszanka materiałów w oponie jest przystosowana do warunków letnich. Pod wpływem niższej temperatury opony twardnieją i są mniej elastyczne. Podobnie opony zimowe używane podczas letniej pogody ulegają szybszej degradacji. Zimowy bieżnik zużyje się szybciej, a droga hamowania na gładkiej jezdni wydłuży się o kilkanaście metrów.
Również niewłaściwe przechowywanie gum może wpłynąć na ich stan. Przyjmuje się, że idealne warunki na przechowanie gum to zaciemnione, suche i chłodne miejsce, gdzie temperatura nie spada poniżej 10°C i nie przekracza 20°C. Pamiętaj o właściwej pozycji opon – nieprawidłowo ułożone mogą ulec zniekształceniu i nieodwracalnemu zniszczeniu.
Kiedy ostatnio mierzyłeś głębokość bieżnika? Ta wartość bezwzględnie świadczy o stopniu zużycia opony. A to zwiększa to ryzyko np. pęknięcia gumy podczas jazdy.
Głębokość bieżnika najlepiej sprawdzać w momencie, kiedy masz dobry dostęp do opony – czyli przed jej założeniem oraz po posezonowym zdjęciu gum.
Możesz posłużyć się znacznikiem zużycia TWI (Tread Wear Index), który znajduje się wewnątrz bieżników. Jego wysokość to 1,6 mm – najmniejsza dopuszczalna głębokość bieżnika. Uznaje się jednak, że w oponach letnich już 3 mm są wartością graniczną, w zimowych – 4 mm. Wtedy warto pomyśleć o zakupie nowego kompletu..
Niektórzy producenci stosują dodatkowe oznaczenia na oponach, które wskazują na częściowe zużycie gum. Najpewniejszą metodą sprawdzenia głębokości bieżnika pozostaje jednak użycie głębokościomierza, który precyzyjnie wskaże tę wartość. Dodajmy, że głębokość bieżnika powinna być taka sama na całej oponie.
Sądzisz, że bezpieczeństwo jazdy zależy od hamulców? Bez sprawnych opon nie wyhamujesz na czas. To element auta, który jako jedyny styka się z podłożem.
Sprawdź też datę produkcji opon (jest na nich wybity rok oraz tydzień produkcji) – odporność gumy, gwarantująca odpowiednie właściwości opony, to zwykle 6–10 lat.
Decyzja o wymianie opon powinna być podjęta na podstawie takich kryteriów, jak liczba przejeżdżonych sezonów, głębokość bieżnika, stan techniczny. Dodatkowo zwróć uwagę na przyczepność opon, parcenie gumy, mikropęknięcia, brak równomierności powierzchni np. wybulenia czy pęcherze. Jeśli na oponie pojawiają się powyższe oznaki – czas na zakup nowych opon. Bezzwłocznie!
Kiedy kupujesz używane auto, koniecznie sprawdzić stan ogumienia, bo być może czeka Cię zmiana opon na nowe. Jeżeli ściany boczne gum są popękane, to znaczy, że są już w znacznym stopniu wyeksploatowane i bardziej narażone na uszkodzenia. Koniecznie sprawdź suwmiarką/głębokościomierzem wysokość bieżnika.
Od 2012 roku wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej mają obowiązkowe oznaczenie właściwości. Ułatwia to wybór ogumienia i pozwala znaleźć kompromis (np. „głośniejsze”, ale tańsze opony, droższe, ale bardziej przyczepne).
Czasem lepiej poradzić się specjalisty, bo dobór nowych opon do auta może zaważyć na bezpieczeństwie i komforcie podróży. Nie wybieraj najtańszych opon nieznanych producentów, które mogą wyglądać ładnie, ale odbiegać jakością od standardu. W zależności od potrzeb wybierz opony o wyższym lub niższym standardzie, ale zawsze u sprawdzonego sprzedawcy.
Aby samodzielnie dobrać nowe opony do swojego auta, najlepiej skorzystać z konfiguratora doboru opon oferowanego w serwisie Oponeo.pl. Niezbędne informacje, jakie należy podać, to: marka i model auta, typ nadwozia, generacja oraz pojemność silnika. Następnie system podpowie nam, jaki rozmiar oryginalnie został zastosowany w naszym aucie oraz jakie ewentualnie zamienniki danego rozmiaru możemy wziąć pod uwagę. Niezbędna jest informacja dotycząca rozmiaru felgi zastosowanej na aucie. Większość producentów samochodów do jednego modelu auta homologuje kilka rozmiarów felg, a co za tym idzie – także opon. Po wprowadzeniu informacji w wyszukiwarkę zobaczymy, jakie zamienniki można stosować bezpiecznie, bez ryzyka obniżenia jakości i bezpieczeństwa jazdy.
Jeśli chcemy zastosować ten sam rozmiar, na jakim auto jeździ obecnie, wystarczy znać szerokość opony (wyrażona w milimetrach), wysokość (wyrażona stosunkiem procentowym do szerokości) oraz średnicę felgi (wyrażona w calach). Dla przykładu rozmiar 195/65R15 oznacza, że opona ma 195 mm szerokości, jej wysokość to 65% z 195 mm, czyli 126,75 mm, a średnica felgi wynosi 15 cali.
Przy dobieraniu zamienników opon (które może okazać się bardzo korzystne finansowo bez koniecznej utraty osiągów) warto skorzystać z porad ekspertów i kalkulatora zamienników. Znajdziemy je na stronie https://www.oponeo.pl/narzedzia/zamienniki-opon.
Chcesz zaoszczędzić na ogumieniu? Nie oszczędzaj na bezpieczeństwie.
Komplet używanych opon jest zwykle dużo tańszy od nowych (nawet kilkukrotnie), ale może się okazać nieopłacalny, zwłaszcza gdy wybierasz go przez internet. Zdarza się, że choć powierzchownie opona wygląda na nieuszkodzoną i ma wystarczająco głęboki bieżnik, ukrywa usterki wewnątrz konstrukcji. Takie niewidoczne wady znacznie skracają żywotność ogumienia.
Używane opony nie mają też gwarancji i w razie jej wcześniejszego zużycia lub wady konstrukcyjnej niewidocznej gołym okiem, po prostu stracimy pieniądze.
Zdarza się, że w wyniku wypadku lub innego zdarzenia w aucie zostanie uszkodzona tylko jedna opona, a reszta będzie nadawała się do dalszej jazdy. – Nie jest konieczne, aby w takiej sytuacji wymieniać komplet opon. Jeżeli opony były nowe, wystarczy wymienić tę jedną uszkodzoną oponę. Natomiast jeśli opony były w jakimś stopniu zużyte, należy wymienić opony na jednej osi. Wyjątkiem są opony w samochodach z napędem 4×4. W takim wypadku przy uszkodzonej oponie powinno się wymienić cały komplet ogumienia.
Zdania dotyczące oceny opon całorocznych są podzielone. Takie ogumienie jest wynikiem kompromisu, który ma zapewnić bezpieczną i komfortową jazdę w ciągu całego roku. Zmiany zachodzące w naszym klimacie, które powodują, że zimy są łagodniejsze, nie wykluczają jednak dużych opadów śniegu i bardzo niskich temperatur (ostatnia zima przyniosła nam kilka takich dni). Opony całoroczne mogą być dobrym wyborem przy łagodnych zimach.
Warto jednak pamiętać, że w niektórych państwach europejskich obowiązuje nakaz używania opon zimowych w określonych miesiącach i warunkach pogodowych, co warto sprawdzić przed zimowym wyjazdem m.in. do Austrii, Czech, Niemiec, krajów skandynawskich (bez Danii) czy Rumunii.
Podsumowanie
10 COMMENTS
Katie Evans
12 czerwca, 2015, 12:30 pm REPLYPaetos dignissim at cursus elefeind norma arcu. Pellentesque accumsan est in tempus etos ullamcorper, sem quam suscipit lacus maecenas tortor. Erates vitae node metus. Morbi suspendisse a tortor velim pellentesque uter justo magna gravida. Pellentesque accumsan, ex in tempus ullamcorper terminal.
Lian Holden
12 czerwca, 2015, 12:31 pm REPLYPaetos dignissim at cursus elefeind norma arcu. Pellentesque accumsan est in tempus etos ullamcorper, sem quam suscipit lacus maecenas tortor. Erates vitae node metus. Morbi suspendisse a tortor velim pellentesque uter justo magna gravida. Pellentesque accumsan, ex in tempus ullamcorper terminal.
Anna Shubina
12 czerwca, 2015, 12:31 pm REPLYPaetos dignissim at cursus elefeind norma arcu. Pellentesque accumsan est in tempus etos ullamcorper, sem quam suscipit lacus maecenas tortor. Erates vitae node metus. Morbi suspendisse a tortor velim pellentesque uter justo magna gravida. Pellentesque accumsan, ex in tempus ullamcorper terminal.
Kevin Nomad@Anna Shubina
12 czerwca, 2015, 12:32 pm REPLYPaetos dignissim at cursus elefeind norma arcu. Pellentesque accumsan est in tempus node etos ullamcorper, sem quam suscipit lacus maecenas tortor. Erates vitae node suspendisse est velim pellentesque uter justo magna gravida.
Lian Holden@Anna Shubina
12 czerwca, 2015, 12:32 pm REPLYPaetos dignissim at cursus elefeind norma arcu. Pellentesque accumsan est in tempus node etos ullamcorper, sem quam suscipit lacus maecenas tortor. Erates vitae node suspendisse est velim pellentesque uter justo magna gravida.
Anna Shubina@Lian Holden
12 czerwca, 2015, 12:33 pm REPLYPaetos dignissim at cursus elefeind norma arcu. Pellentesque accumsan est in tempus node etos ullamcorper, sem quam suscipit lacus maecenas tortor. Erates vitae node suspendisse est velim pellentesque uter justo magna gravida.
Katie Evans
12 czerwca, 2015, 12:53 pm REPLYPaetos dignissim at cursus elefeind norma arcu. Pellentesque accumsan est in tempus etos ullamcorper, sem quam suscipit lacus maecenas tortor. Erates vitae node metus. Morbi suspendisse a tortor velim pellentesque uter justo magna gravida. Pellentesque accumsan, ex in tempus ullamcorper terminal.
Lian Holden
12 czerwca, 2015, 12:54 pm REPLYPaetos dignissim at cursus elefeind norma arcu. Pellentesque accumsan est in tempus etos ullamcorper, sem quam suscipit lacus maecenas tortor. Erates vitae node metus. Morbi suspendisse a tortor velim pellentesque uter justo magna gravida. Pellentesque accumsan, ex in tempus ullamcorper terminal.