Olej w automatycznej skrzyni biegów – wymieniać czy nie?

Automatyczne skrzynie biegów są coraz bardziej popularne w samochodach. W przypadku skrzyń DSG sprawa jest prosta – producenci samochodów określają jak często należy wymieniać w niej olej. W przypadku innych skrzyń sytuacja jest już mniej jasna. Internet jest pełny sprzecznych informacji. Serwisy samochodowe nieautoryzowane też często nie są zgodne w tej kwestii. Producenci samochodów w większości przypadków stają na stanowisku, że nie ma konieczności wymiany oleju.

Jak jest naprawdę?

Jednym z największych producentów automatycznych skrzyń biegów jest firma ZF. Skrzynie tego producenta montowane są między innymi w AUDI, BMW, Jaguar, Porsche i innych (6HP, 8HP, 9HP, 9HP). Jak się okazuje producent jasno określa czy należy wymieniać olej w skrzyni i jak często. Oto jakie jest stanowisko firmy ZF:

  • wymiana oleju zapewnia prawidłowe działanie, gdyż olej starzeje się w wyniku eksploatacji, temperatury i procesów chemicznych,
  • eksploatacja prowadzi poprzez procesy chemiczne do starzenia się oleju i tym samym do ścierania się elementów skrzyni biegów,
  • regularna wymiana oleju we wszystkich skrzyniach ZF zapewnia wysoki komfort zmiany biegów oraz optymalne zachowanie samochodu podczas jazdy,
  • poprzez wymianę oleju zapobiega się uszkodzeniom i ogólnym zakłóceniom w funkcjonowaniu skrzyni oraz zwiększa się okres jej użytkowania.

To tyle, jeżeli chodzi o powody dla których warto wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów.

Jak często należy wymieniać olej?

Producent określa, że w zależności od stylu jazdy (np. sportowy styl jazdy lub częsta jazda z wysoką prędkością) co około 60 tys. km lub minimum raz na 5 lat. Dlaczego w zależności od stylu jazdy?
Automatyczne skrzynie biegów ZF są napełnione specjalnym olejem przekładniowym ZF-LIFEGUARD, W bardzo wysokich temperaturach roboczych olej starzeje się szybciej.

Wymiana statyczna czy dynamiczna?

Bez wchodzenia w szczegóły:

  • dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie,
  • statyczna (zwana grawitacyjną) – część oleju pozostaje w skrzyni.

W przypadku tego producenta w zupełności wystarczy wymiana statyczna tzw. odświeżenie. Gdy kierowca dowiaduje się, że warto wymienić olej przy przebiegu około 100 tys. wymiana dynamiczna jest wręcz niewskazana.

LEAVE A COMMENT

Your comment will be published within 24 hours.

© Copyright 2024 CarHub